Annons:
Etikett02-interessant-fakta
Läst 4662 ggr
Jaguar_
1/14/16, 1:05 PM

14 fakta om Disney

14 fakta om Disneyfilmer!

1. Simba är swahili för lejon och Bhalu (Baloo) betyder björn på hindi.

2. Ariel är dotter till Triton, som är son till Poseidon (Havets gud). Poseidon i sin tur är bror till Zeus, som är pappa till Hercules. Detta innebär alltså att Ariel och Hercules är släkt.

3. Musse Pigg var den första tecknade karaktären som pratade. Hans första replik, 1929, var: ”Hot dogs! Hot dogs!”

4.  Trollkarlen i Fantasia, heter Yen Sid – läs det baklänges.

5. Lejonkungen skulle först ha hetat ”Djungelkungen” tills något smartskaft kom på att lejon inte tenderar att leva i djungeln…

6. I scenen uppe på taket i Skönheten & Odjuret, när Gaston och Odjuret slåss, skulle Gaston egentligen ha sagt ”Time to die!”. Men Disney bestämde sedan att det var för hemskt för en tecknad film så de ändrade det till ”Belle is mine!”. Men man kan fortfarande se Gastons forma läpparna till originalrepliken.

7. För att skapa Odjurets utseende tog man inspiration från flera olika djur. Manen från ett lejon, horn och huvud från en buffalo, en gorillas ögonbryn, betar från ett vildsvin, överkroppen från en björn samt ben och svans från en varg.

8. Lejonvrålen vi hör i Lejonkungen är i själva verket tigervrål, då riktiga lejonvrål inte ansågs tillräckligt höga och dramatiska.

9. Inspirationen till Lilla Sjöjungfrun tog tecknarna från den då 16-åriga Alyssa Milano. Ser du några likheter?

10. Mickey Mouse hette från början Mortimer Mouse, innan Walt Disneys hustru övertalade honom om att ”Mickey” lät bättre…

11. Rösterna till musorna i Hercules var från början tänkta att göras av Spice Girls.

12. Den två minuter långa stormen i Den lilla Sjöjungfrun tog 10 specialeffekts-animatörer ett år att färdigställa. ETT ÅR!!

13. Det skulle ta 68 år att sova en natt i varje rum på Disney World…

14. 1938 belönades Walt Disney med en Oscar i normalstorlek samt 7 stycken i miniatyr för Snövit och de sju dvärgarna.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Jaguar_
1/14/16, 1:08 PM
#1

Och så har vi denna sidan som är ganska så spännande och uppenbar. De brukar gömma alla sina karaktärer i alla filmer de gör 😉

http://veckorevyn.com/lol/gomda-overraskningar-i-disney-filmer/

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Vanja
1/14/16, 1:09 PM
#2

👍

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Hoseok
1/14/16, 1:09 PM
#3

2:an är mer en teori än fakta. Det är nämligen inte riktigt bevisat om de ens bor i samma universum. Tvärt om så finns det saker som bevisar att det inte stämmer att de skulle göra det. Ariel är ingen riktig karaktär i den grekiska mytologin. Riktiga Hercules är halvgud, inte barn av två gudar som han är i Disney-filmen.

I Herkules-serien så träffar man faktiskt Triton. Och det är inte samma triton som i Ariels värld. Så som sagt, det är tyvärr inte "sant", utan mer en teori som kom fram men föll platt tillslut.

Hoseok
1/14/16, 1:18 PM
#4

Kom förresten jättegärna ihåg att länka till källan om du kopierar saker direkt från en annan hemsida.. Det kan nämligen räknas som plagiat annars. :) 

Roliga saker du tog upp, i alla fall! Kände dock till det mesta, tror jag.

Jaguar_
1/14/16, 1:18 PM
#5

Mer rolig facts!

1. Pocahontas är den enda prinsessan med en tatuering

2. Jasmin är den enda prinsessan som kysser en bov

3. Askungens skostorlek är 32, det kan jämföras med genomsnittet för kvinnor som är 38.5…

4. Färgbråket i törnrosa grundar sig i att animatörerna ej kunde bestämma sig vilken färg klänningen skulle ha

5. Askungens klänningsförvandling var Walt Disneys favoritscen

6. Askungen tappar sin sko hela tre gånger gånger i filmen

7. Aladdins utseende är baserat på Tom Cruise

8. Namnen på huvudrollerna i Frozen bildar tillsammans namnet på författaren till sagan om Isdrottningen. Hans, Kristoff, Anna, Sven = Hans Christian Andersen.

9. Om Hitta Nemos mamma och syskon blivit uppätna på riktigt så skulle Nemos pappa utvecklat kvinnliga organ och parat sig med Nemo.

(Detta kan ske eftersom att alla Clownfiskar föds med manligt kön men ändrar kön om den kvinnliga fisken i gruppen dör.)

10. Det skulle krävas 9.4 miljoner ballonger att lyfta huset i UPP.

11. På tal om UPP så är Russells utseende baserat på en anställd på Pixar.

12. Tjejen som spelade Samara in The Ring gjorde också rösten till Lilo i Lilo & Stitch

13. Disneys Lejonkungen har anklagats för att plagiera filmen Kimba the white lion

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
1/14/16, 1:22 PM
#6

Just det det har jag glömt göra. Sorry för att länkar saknas! Glömde nog i rushen av att jag bara älskar Disney och facts 😃

Länkar:

http://lajkat.aftonbladet.se/15-ovantade-fakta-du-inte-visste-om-disneyfilmerna-alla-har-sett/

http://veckorevyn.com/lol/gomda-overraskningar-i-disney-filmer/

http://lajkat.aftonbladet.se/14-fakta-om-disney-du-maste-veta-innan-du-dor/

Har även en sida där bakgrundshistorien finns till varje film, men tror inte jag vill publicera den då jag ångrar själv att jag läste den :( Ganska hemska facts.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Hoseok
1/14/16, 1:22 PM
#7

#5 angående 2: kysser inte rapunzel Eugene..?

Vanja
1/14/16, 1:23 PM
#8

#6 Jag vill läsa det! Skicka PM :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zakaraa
1/14/16, 1:25 PM
#9

#6 Posta med en "Warning" text bara? ;P Så får man själv välja om man vill läsa eller inte? :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jaguar_
1/14/16, 1:27 PM
#10

#7 Jag tänkte med på detta… men jag har inte ens sett filmen med Rapunzel så någon annan får svara på detta. Sidan där factsen var kanske inte är uppdaterad sen den filmen kom?

#8 ugh vill du verkligen läsa bakgrunden till filmerna. Jag lovar att du kommer ångra dig :/ Ska leta upp länken. Kan posta den här med med varning.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Hoseok
1/14/16, 1:32 PM
#11

#10 Skapa en tråd med dessa fakta du snackar om och sätt en varning i början om du känner att det är så hemskt, jag blir lite nyfiken nu också ju!

Jaguar_
1/14/16, 1:34 PM
#12

Ok här kommer en hemsk länk jag önskar jag inte läst. Ni får välja själva om ni vill läsa eller inte.

Warning! Warning! Innehåller hemsk fakta om verkligheten bakom alla disney filmer ni sett. Läs på egen risk.

http://www.mtv.com/news/1996877/disney-movies-fairytale-endings/

även,

http://listverse.com/2013/02/13/10-disney-movies-with-horrific-origins/

Får tillägga att detta är inte orginal länken till sidan jag hade innan. Tror jag raderade den, men tyvärr är de mesta fastbränt i mitt minne.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Hoseok
1/14/16, 1:37 PM
#13

Haha men jaha. :P Känner till alla dom där historierna, har läst alla böckerna som originalversioner.. Jag överlever nog.

Annons:
Vanja
1/14/16, 1:40 PM
#14

#12 Jag kände till de flesta av de där. Så hemska är de ju inte eftersom historierna inte slutar så.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Jaguar_
1/14/16, 1:41 PM
#15

La till en länk….men tycker du inte det är usch att läsa detta? 🤐 Älskar dessa filmer och sen få reda på bakgrunden!? Bah jag önskar jag inte läst…Förstörde allt för mig haha

Nej i filmerna slutar det inte så. Men i originalet slutar det så 😕 Och gällande Pocahontas så var det så indianer behandlades och det upprör mig som avgudar indianer.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Zakaraa
1/14/16, 1:45 PM
#16

Jasså, jag trodde det var något nytt spännande som kommit fram :P
"Originalstoryn" till de flesta "sagor" är ju ofta väldigt grymma. Man använde ju ofta sagor för att "skrämma" barnen till att hålla sig i skinnet. 

Har läst kanske 4-5 olika versioner av Törnrosa varpå den enda som är "lycklig" är Disneys version. Vilka som är de verkliga "originalen" är dock svårt att få fram eftersom de flesta sagorna börjar som berättelser mun till mun. Bröderna Grimm är ett exempel på sagor som de inte hittat på själva utan bara skrivit ner från redan existerande historier och gett en egen version till dem.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jaguar_
1/14/16, 1:47 PM
#17

#16 Jag lever på gammal skåpmat och vill helst inte läsa mer hemskheter 🤪

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Hoseok
1/14/16, 1:52 PM
#18

#15 Kanske levde upp med en sadistfamilj, men min mamma köpte alltid originalversionerna av många böcker och hade. Hon samlade lite på dem, kanske. Jag visste därmed historien om snövit och askungen långt innan jag ens såg filmerna. Blev härdad helt enkelt. :) 

Jag älskar disney. Jag är en disney-nörd. Men när jag tänker på Snövit så tänker jag på böckerna, inte disney.

Jaguar_
1/14/16, 1:58 PM
#19

#18 Visste inte ens om att alla original fanns i bokform. Kan förstå att det är kul att ha originalet dock. Och att man får lära sig att allt i världen är inte puttinuttigt men maaaaa näääää. Hahaha.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: