Annons:
Etikett01-allmänt-disney
Läst 740 ggr
Hoseok
1/14/16, 9:47 AM

Disneykritik

Inget är perfekt. Disney är en värld som målas upp som perfekt, men som vuxen så märker man väldigt många fel som man inte tänkte alls på som barn.

Vad är den största Disney-kritiken ni har? Vad är ett återkommande problem som ni tycker Disney kan bli bättre med?

Annons:
Hoseok
1/14/16, 9:49 AM
#1

- Jag och många andra vill att Disney ska bli mer öppna med HBTQ. Presentera fler karaktärer som är homosexuella, bisexuella, trans etc. Disney är ett sådant företag som skulle kunna hjälpa till att normalisera saker som borde vara självklart. Dock så vet jag (tyvärr) att det kommer ta ett tag för dem att utföra något sådant. Jag vill se en lesbisk prinsessa under min livstid, i alla fall. Men Disney drivs av väldigt många högermänniskor och det är självklart att de inte "vågar" göra sådant.. Jäklar vad skit de skulle få. Men de har faktiskt börjat. Vet att de introducerade ett homosexuellt par i någon Tv-serie på disneychannel under något avsnitt. Precis som man antog så blev det ett herrans liv.. 

- Fler huvudkaraktärer, främst kvinnliga, som är annat än smala och vita. Tiana var ett bra steg till att skapa prinsessor som representerar mörkhyade på ett bra sätt (Jag är själv inte mörkhyad men nu talar jag efter vad jag hört folk som "har rätt" att ge den kritiken säger, ni får rätta mig om jag har fel!) Pochahontas var verkligen inte en bra film för att reprensetera ursprungsamerikaner. Många tycker att det var ganska konstigt att de valde just historien om pochahontas med tanke på hur den riktiga historien gick.. Mulan är okej också, men det finns mycket kritik mot det också.

molam
1/14/16, 4:27 PM
#2

Jag tycker som du, skulle vara riktigt kul att se nån Lesbisk prinsessa eller liknande.

Sen skulle jag vlja se mer Disney filmer där rollerna är omvända, där tjejerna får ta killarnas roll och killarna Tjejernas roll

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Calcifer
1/15/16, 6:20 AM
#3

Jag tror inte problemet ligger hos Disney som företag själv. När det gäller deras otecknade filmer så är det mycket som är med som är mer öppet för sånt. Se t:ex senaste Star Wars. Däremot vet de nog också hur mycket kritik de skulle få från föräldrar som anser att det är fruktansvärt att utsätta sina barn för sånt om de skulle göra säg typ 101 dalmatiner där Pongo's ägare Roger gift sig med en kille istället. Lite som att de, även i filmer där skurken dör inte får visa blod på samma sätt (tänk t:ex i Tangled, där Finn blir knivhuggen men kniven är helt ren efteråt). Bolaget, tecknarna, regissörerna, skulle säkert gärna visat blod. Men ju mer sådant som visas desto högre åldersgräns. Och de skulle förlora massor med pengar om t:ex deras nyaste film hade åldersgräns 11, eller t.o.m. 15 och högre.

Skulle vara intressant och jag skulle älska det, men världen generellt sett är inte redo för det, tyvärr.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hoseok
1/15/16, 10:15 AM
#4

#3 Fast ansvaret ligger ju ändå på Företaget. Det är deras val att ta steget att våga göra något. Våga gå emot kritiken, våga sticka ut. För det är saker som Disney som formar hur barnen blir senare. 

Disney skulle aldrig kunna dö ut. Någonsin. Och det vet dom. Men företaget väljer aktivt själva att fortsätta med sin heteronormativa syn för att de bara vill ha pengar.

Så jo, företaget har fortfarande ansvaret.

Calcifer
1/15/16, 11:27 AM
#5

#4 Det är inte riktigt sant, åtminstone inte när det gäller barnfilmer. De hade några rejäla floppar på typ 40-50-talet där de hade ENORM press på sig att göra nästa film till en succé annars hade det gått åt pipsvängen för sig. Sant att vuxnare filmer kommer de nog alltid kunna göra, men om säg några miljoner föräldrar bojkottar en tecknad film för att den innehåller ett lesbiskt par… nä, då vågar de nog aldrig göra om det och skulle kanske gå med sådana förluster att just inom den tecknadefilmdelen inte kan göra de nästa 1-2 filmerna som redan var planerade för att sponsorer och liknande drar sig ur.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hoseok
1/15/16, 11:34 AM
#6

#5 Jag vet att de har haft sina uphills and downhills, men de kommer alltid tillbaka. Jag kan inte påstå att de kommer vara kvar om 100 år, men personligen så tror jag det.

Jag står kvar vid mitt argument, dock. Att det är företagets ansvar. Det är dom som är rädda, det är dom som väljer att aktivt stå emot. Det är ju en ond cirkel. Folk vill något - företaget gör det - folk vill annat - företaget gör det.

Annons:
Calcifer
1/15/16, 5:41 PM
#7

Jag säger inte emot dig, jag bara förklarar hur jag tror deras synpunkt ser ut. De har vissa ratings de MÅSTE uppfylla, annars får filmen ett nej från MPAA och då ges den inte ut fören rätt ändringar görs. Och ja, de är rätt snäva när det gäller just Disney/barnfilmer. Första ändringen måste komma i samhället generellt, där man slutar se t:ex homosexualitet som något som måste ge en film en högre rating bara för att.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: